Kipinöistä liekkeihin! Kokkolan Nuorkauppakamarin strategiatyö valmistui

Kokkolan Nuorkauppakamari on julkistanut strategiansa vuosille 2019-2023. Strategiatyö on ollut merkittävä nopeasti kasvavalle ja aktiiviselle paikalliskamarille. Kokkolan Nuorkauppakamari ry:ssä on tällä hetkellä 22 jäsentä ja 13 koejäsentä. Uuden strategian tarkoituksena on ohjata toimintaa ja panostaa harrastusorganisaation pitkäjänteisyyteen, jatkuvuuteen ja alueelliseen vaikuttavuuteen. Strategia laadittiin kesän ja syksyn 2018 aikana. ”Strategiatyömme vahvuus on ollut täysin jäsenlähtöinen toteutus. Projektiin osallistui suurin osa jäsenistä ja koejäsenistä, ja yhdessä työstimme ajatuksia siitä minkälainen yhteinen kamarimme on vuonna 2023”, kertoo strategiatyön fasilitoinut Strategiaprojektin projektipäällikkö Eeva Välikangas. Strategiatyön teoriapohjana käytettiin strategiatimantti -mallia.

Strategiaprojektin ensimmäinen tapahtuma oli StrategiaPiknik, jossa jäsenistö perehdytettiin JCI visioon ja missioon ja Suomen Nuorkauppakamareiden strategiaan. Kesän aikana jäsenistöltä kerättiin tulevaisuuskäsikirjoituksia, joissa jokainen sai kertoa ajatuksiaan siitä minkälainen Kokkolan kamari on vuonna 2023. Sähköisesti kerätyssä, avoimessa lomakkeessa otettiin kantaa niin toimintaan, jäsenistöön, sidosryhmiin kuin tapoihin toimia. Vastaukset purettiin ja jaoteltiin teemoittain alkusyksystä järjestettyyn strategiapäivään. Kokkolan Palmahovissa järjestetyssä srategiapäivässä kamarilaiset työskentelivät tiimeissä eri aiheryhmien parissa, ja yhdessä keskusteltiin kamarin toimintakulttuurista ja tavoista toimia. Strategiapäivän jälkeen vietettiin kamarin rapujuhia ja saunottiin StrategiaSaunassa. Päivän kunniavieraana ja ryhmäytymisharjoitusten vetäjänä toimi aluejohtaja Marika Peltoniemi. Strategiatyö saatettiin loppuun Strategia WrapUp -tapahtumassa, jossa Strategiapäivänä toteutetut ideataulut tiivistettiin yhdelle arkille. Illan lopuksi saunottiin ja muodostettiin kamarille yhteinen visio. Strategiaprojektin lopputulos julkistettiin lehdistölle marraskuussa.

Uuden strategian slogan on Kipinöistä liekkeihin, joka ottaa voimakkaasti kantaa kamarin yhteisöllisyyteen, tekemisen paloon ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. ”Strategian kulmakivenä on visio, jossa linjataan että Kokkolan Nuorkauppakamari ry on vuonna 2023 alueensa vetovoimaisin kehittämisverkosto”, kertoo Nuorkauppakamarin puheenjohtaja 2018 Satu Tausta. ”Strategiasta nousee vahvasti esille halu olla positiivinen alueellinen vaikuttaja Kokkolan alueella. Liekit ovat mukana myös Kokkolan Kaupungin vaakunassa, palavassa tervatynnyrissä.” Strategiassa toimintaa tukevia ja ohjaavia arvoja ovat mahdollisuus itsensä kehittämiseen, kouluttautumiseen, työelämätaitojen kehittämiseen ja verkostoitumiseen. ”Jäsenistömme on monipuolista ja eri aloilla toimivaa, mutta meitä kaikkia yhdistää halu kehittää ja kehittyä”, kertoo Tausta. Strategian ytimessä määritellään Nuorkauppakamarin toimintatavat, joissa korostetaan yhteisöllisyyttä, toisten kannustamista ja uudelle avointa ja innovatiivista ilmapiiriä.

Nuorkauppakamarin strategiaprojektin mahdollisti kansallinen Suomen Nuorkauppakamareiden JCI Finland Foundation, jonka tarkoituksena on myöntää taloudellista tukea Nuorkauppakamareiden paikallistoiminnan ja vaikuttavuuden kehittämiseen. ”Merkittävä syy strategiaprojektin onnistumiseen oli saamamme JCI Finland Foundation -tuki. Sen ansiosta saimme strategiaprojektin toteutettua näin laadukkaasti ja ennen kaikkea jäsenistöämme innostavalla tavalla”, kertoo projektipäällikkö Eeva Välikangas.

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *