Akaan Nuorkauppakamari 50v

23/05/2022

Kirjoittanut Alue C tukiyhdistys ry:n alueviestintäpäällikkö Oskari Häkkinen

Lyhyt Etälä-Pirkanmaan historiakatsaus

Akaan vaakuna ja akaa kartalla

50 vuotta sitten Valkeakosken Nuorkauppakamarin Toijalan jaosto päätti irtautua Valkeakosken Nuorkauppakamarista ja perustaa oman kamarin, Akaan Nuorkauppakamarin. Tuolloin vuonna 1972 ei ollut kaupunkia tai kuntaa nimeltä Akaa. Perustajille oli kuitenkin selvää, että mukaan haluttiin myös Viialan ja Kylmäkosken puolelta väkeä, joten Nuorkauppakamarin nimeksi tuli vanhan kunnan nimi Akaa. Ehkä perustajilla oli parempaa tietoa sillä vuonna 2007 syntyi suomeen uudestaan kunta nimeltä Akaa, kun Viiala ja Toijala yhdistyivät. Vuonna 2011 tähän liittyi myös Kylmäkoski. Historialliseen vuonna 1946 asti toimineeseen Akaaseen kuului näiden kolmen lisäksi Sääksmäki, joka puolestaan liittyi Valkeakoskeen vuonna 1973. Yhtä kaikki Toijalassa syntyi vuonna 1972 Akaan Nuorkauppakamari, joka kantaa samaa nimeä myös tänä päivänä.

Arvokkaat juhlat upeissa tiloissa

Lauantaina 14.5.2022 juhlittiin 50 vuotiasta Akaan Nuorkauppakamaria idyllisessä Karllundin Kivinavetassa. Juhlat alkoivat Akaan Senaattoriklubin etkoilla ja jatkuivat juhlalliseen illalliseen maljapuheineen. ANKK virstanpylvästä olivat tulleet juhlistamaan mm. Akaan kaupunginjohtaja Antti Peltola, useat ANKK:n senaattorit, Suomen Nuorkauppakamarien kansallinen varapuheenjohtaja Taru Mikkonen. Alueorganisaatiosta mukana olivat aluejohtaja Aleksi Graf, allekirjoittanut alueviestintäpäällikkö Oskari Häkkinen ja aluekilpailupäällikkö Akaan Nuorkauppakamarin Päivi Tiura-Paavola. Paikalta bongattiin myös Rauman Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Niina Pekonen sekä Tammerkosken Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Kaisu Aarno-Kaisti kunnioittamassa sisarkamarin pyöreitä. Tärkeimpinä vieraina oli Akaan Nuorkauppakamarin jäsenet vuodien varrelta sekä kamarin yhteistyökumppanit.

Puheiden lomassa juotiin maistuvia viinejä ja syötiin Lounaspirttin loihtima erinomainen illallinen. Viinit tarjoili ja ravintola Kruuna&Klaava. Virallisen osuuden jälkeen tunnelmasta vastasi bilebändi ja korot kopistelivat kivinavetan lattiaa. Tanssilattialta löytyi illan aikana useampi JiiCee. Rohkeimmat lähtivät juhlien päätyttyä vielä yhteiskuljetuksella jatkoille Kruunaan&Klaavaan, allekirjoittanut painui kotiin Lempäälään unten maille.

Alueorganisaatio lahjoitti Akaan Nuorkauppakamarille yhdessä HT-Laserin kanssa taikasauvan, joka toimii todistetusti ainakin maagisena keskustelun avaajana.

Kuva taikasauvasta
C-alueen ja HT-Laserin lahja ANKK:lle: Taikasauva.