Pirkanmaan Nuorkauppakamari järjesti Meidän Menestyjät -tapahtuman osana Vuoden Nuori Menestyjä -kilpailua.

23/05/2022

Kirjoittanut Alue C tukiyhdistys ry:n alueviestintäpäällikkö Oskari Häkkinen

Torstaina 19.5. järjestettiin Tampereen Grazy Townilla Meidän Menestyjät -tapahtuma. Tapahtumassa oli paneelikeskuestelu, jossa olivat mukana panelistit seuraavissa aihe-alueissa:

Liike-elämä ja talous, Lauri Vuohensilta, 35, Yrittäjä ja Hydraulic Press Channel:n luoja
Humanitäärinen ja vapaaehtoistyö, Laura Musta, 29, SPR hallituksen varapuheenjohtaja
Politiikka, lainsäädäntö ja hallinto, Ida Leino, 28, Kokoomusnuorten puheenjohtaja ja Tampereen kaupunginvaltuutettu (Kok.)
Tiede ja teknologia, Lauri Alho, 24, Nokia Arena innovaatioprojektipäällikkönä
Kulttuuri, Johanna Lundán, 38, Yrittäjä ja aktiivinen vaikuttaja
Lääketiede, Hanna Sareila, 35, Terveyskeskuslääkäri, keliakian väitöskirjatutkija ja Tampereen kaupunginvaltuutettu (vihr.)

Mitä on menestys?

Ihmisellä on luontainen tarvi luokitella ja mitata asioita, niin myös menestystä. Se ei kuitenkaan ole täysin selvää mitä menystys kullekin on. Olen tavannut ihmisiä joille menestys voi olla miljoona seuraajaa sosiaalisessa mediassa, miljoona euroa pankkitilillä, kylän hienoin auto, titteli käyntikortissa, arvokisamenestys urheilussa tai  korkea yrityksen EBITDA%. Määritellään nämä koviksi arvoiksi. Olen tavannut myös henkilöitä joille menestys tarkoittaa mieluisaa työtä, terveyttä, perhettä, yhteiskuntaan positiivista vaikuttamista tai ihan vain toimeentuloa. Olkoon nämä pehmeitä arvoja.

Paneelissa keskusteltiin paljon siitä mitä on menestys. Jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen päästiin siinä, että menestys on yksilöllistä. ”Raha ei pelkästään ole menestystä” sanoin Johanna Lundán. Ulkoa tulevat menestyksen kriteerit eivät ole tätäpäivää eivätkä palvelu tarkoitustaan, ihmisten menestymistä. Esimerkiksi Hanna Sareilla nosti esiin onko menestystä vain 10 laudaturia vai voisiko menestystä olla myös omien odotuksien ylittäminen ylioppilaskokeissa. Todettiin myös, että menestys ei tule koskaan väkisin vaan tekemällä asioita joihin on sisäinen palo voi saavuttaa menestystä olkoon se sitten kovaa tai pehmeää. Tuntisitko esimerkiksi itsesi menestyneesti, jos saavuttaisit jotain rikkomalla omia arvojasi? Minä en kokisi. Tämä on varmasti tärkeä oppi nuorille menestystä janoaville, sillä omia arvoja vastaan toimimalla saa vähintään pahan olon ja työuupumuksen.

Keskustele aiheesta lisää Ceen Instassa!

Tapahtuman pääyhteistyökumppanina tapahtumassa toimii Koju, joka esitteli toimintaansa ja upeaa tuottamaansa markkinointiviihdettä. Lisäksi yhteistyössä olivat Aamulehti, Alko, BO lkv, Crazy Town, Eläkeyhtiö Elo, Fennia, Lounea ja Napoli.