Vaikuttaminen viestinnällä by Mika Anttonen

06/05/2022

Teksti: Aleksi Graf | Kuva: Tampereen Nuorkauppakamari

Olin kuuntelemassa Mika Anttosen puheenvuoroa vuosia sitten Jyväskylässä.

Minulle jäi hyvin mieleen, kun hän puhui avoimesti sähköautoiluun liittyvistä ongelmista ja toi esille ekologisten nestemäisten polttoaineiden mahdollisuuksia.

Hetken puhuttuaan Anttonen totesi: ”Niin, vaikka mitäpä minä tässä näistä kerron, kun moni ajattelee: ’Tietenkin se puhuu sähköautoja vastaan! Sehän myy bensaa!’ ”.

Asia jäi askarruttamaan minua laajemmin, joten riensin kuuntelemaan Anttosen puheenvuoroa JCI Unitedin luotsaamaan Energiapäivään.

Alustin asiani viittamalla Anttosen esittämään paradoksiin: ”Oikea asia – Väärä henkilö” ja kysyin: ”Niin olisiko Sinulla jotain yleishyödyllistä neuvoa meille nuorille viestinnästä?”.

Anttonen vastasi todella hienosti ja olenkin tätä kertonut jo useita kertoja eteenpäin.

Mika Anttosen vinkit vaikuttavaan viestintään:

Teot

Teot – puhuvat puolestaan, kun teet ja puhut samaa asiaa -> sanomaasi on helpompi uskoa.

Johdonmukaisesti teoilla tuettu viestintä toimii – tutkitusti.

Puhuminen menettää merkityksensä jossain vaiheessa, jos teot eivät tue viestiäsi.

Rehellisyys

Rehellisyys puree aina pitkällä tähtäimellä.

Ole rehellinen myös itsellesi – älä pelkää muuttaa kantaasi, kun uutta tietoa tulee sisään.

Kuuntele

Hirveän usein me ihmiset pohditaan toisen puhuessa tämän motiiveja… agendaa… eikä kuunnella oikeasti.

Meidän tulisi keskittyä ensin kuuntelemaan – sitten ymmärtämään…

ja vasta viimeiseksi miettiä niitä omia asioitamme tai miksi hän sanoi ehkä jotain.”.

Siinäpä hieno vetoomus myös meille Nuorkauppakamarissa.

Kuunnellaan ja kunnioitetaan toista ihmisenä – keskitytään ensin häneen ja sitten vasta itseemme.